Plan om weer 130 km per uur te rijden: Zijn we dan sneller op onze plek?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

Het streven van het nieuwe kabinet is om waar mogelijk de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen naar 130 kilometer per uur.

Partijen zoals PVV, VVD, NSC en BBB hebben dit initiatief opgenomen in hun gezamenlijk akkoord. Het is echter nog onduidelijk of en wanneer deze maatregel zal worden doorgevoerd, vanwege mogelijke bezwaren met betrekking tot stikstofuitstoot.

Metro heeft verkeersexpert Ruben Loendersloot om zijn visie gevraagd over de gevolgen van deze aanpassing. Loendersloot staat positief tegenover de verhoging van de maximumsnelheid.

“Ik ben zelf ook voorstander van een hogere snelheidslimiet.” Echter, hij benadrukt de effecten: “In situaties waar de snelweg rustig is en je een lange afstand moet afleggen, kan het wat tijd schelen, maar niet significant.”

”Het zal dus niet aanzienlijk bijdragen aan het vroeger op je bestemming arriveren.” Volgens gegevens van Metro uit 2023 bedroeg de gemiddelde reistijd tussen woonplaats en werk 32 minuten.

“Om echt tijdwinst te boeken moet je een flinke afstand afleggen. Bijvoorbeeld, als je van Groningen naar Middelburg rijdt, midden in de nacht, kan het een kwartier schelen.”

”Echter, wanneer je al 130 mag rijden, zal er weinig verandering optreden. Bijvoorbeeld, als je midden in de nacht van Deventer naar Amersfoort rijdt, kan je misschien 1 of 2 minuten tijdwinst behalen, wat minimaal is.”

Loendersloot benadrukt wel dat harder rijden invloed heeft op de gemoedstoestand van automobilisten. “Het gevoel van vlot doorrijden is aangenaam.”

”Er zijn echter niet veel wegen in Nederland waar dit daadwerkelijk mogelijk is, zelfs buiten de spits. Loendersloot voegt toe dat het aanpassen van de maximumsnelheid voornamelijk “voor het gevoel effectief is en duidelijk voor de kiezer wordt gedaan.”

Nederland ervaart problemen met zwaar verkeer en frequente files. “Indien we in een land als Zweden zouden wonen, zou de discussie veel meer relevant zijn. Aangezien het hier zeer dunbevolkt is, zouden ermeer mogelijkheden zijn om sneller te rijden,”

“Er is een grotere kans om lekker door te rijden.”

Loendersloot legt uit dat de optimale snelheid op snelwegen rond de 90 kilometer per uur ligt, wat zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer.

Hij benadrukt de verwarring die ontstaat door verschillende snelheidslimieten: “Het is verwarrend wanneer mensen nu standaard 100 rijden en later 120 mogen rijden. Dit veroorzaakt oponthoud. Hetzelfde zal gebeuren als de maximumsnelheid overdag weer 130 kilometer per uur wordt.”

Veilig Verkeer Nederland uit ook hun twijfels over het plan en waarschuwen voor mogelijk negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid.

“Een hogere snelheid bij een botsing resulteert in meer impact, wat de kans op ernstig letsel vergroot.”

”Bovendien vereist een hogere snelheid bij 130 kilometer per uur een langere remweg en hebben bestuurders minder reactietijd, wat het risico op ongevallen vergroot.”

1. De voordelen en nadelen als dit weer mag!
2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben:
3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen!
4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden
5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven