Op deze vier snelwegentrajecten mogen we waarschijnlijk weer 130 kilometer per uur rijden!

1

Er zijn vier snelwegtrajecten in Nederland in beeld waar mogelijk overdag weer 130 kilometer per uur gereden mag worden. Dit heeft minister Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.

1

Voordat er een beslissing wordt genomen, moet er echter eerst meer onderzoek plaatsvinden naar de stikstofuitstoot en de impact daarvan op nabijgelegen natuurgebieden.

2

De trajecten die genoemd worden zijn relatief kort, en het gaat om de volgende stukken snelweg:

3
  • A6: tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug
  • Afsluitdijk: tussen de Stevinsluizen en Lorentzsluizen
  • A7: van Zuidbroek tot aan de Duitse grens
  • A37: tussen de knooppunten Holsloot en Zwartemeer
1

Deze trajecten zijn gekozen omdat de verwachting is dat er geen aanvullende maatregelen nodig zijn om stikstofuitstoot of geluidsoverlast te beperken. Op deze stukken snelweg mag momenteel ’s nachts al harder gereden worden.

2

Madlener benadrukt echter dat het nog niet zeker is dat de snelheid op korte termijn omhoog zal gaan. Dit hangt af van de resultaten van het onderzoek naar de stikstofuitstoot.

3

Het huidige kabinet heeft eerder beloofd om de maximumsnelheid op bepaalde trajecten waar mogelijk weer te verhogen. Deze toezegging kwam na de snelheidsverlaging in 2020, die werd ingevoerd om de stikstofuitstoot te verminderen.

1

In totaal beslaan de vier voorgestelde trajecten ongeveer 133 kilometer aan snelweg, als beide rijrichtingen worden meegeteld. Ter vergelijking: Nederland heeft meer dan 2400 kilometer snelweg in totaal, wanneer de rijbanen in beide richtingen worden opgeteld.

2

De Afsluitdijk, met een lengte van 25 kilometer, is het langste traject dat momenteel in beeld is voor de mogelijke snelheidsverhoging. Als de maximumsnelheid daar van 100 naar 130 kilometer per uur gaat, zou dat naar schatting een tijdswinst van ongeveer 3,5 minuut opleveren.

3

Het is echter nog afwachten tot de resultaten van het stikstofonderzoek bekend zijn voordat de snelheid op deze trajecten daadwerkelijk omhoog kan. De mogelijke impact op de omliggende natuurgebieden speelt hierbij een cruciale rol.

1

Bron: NOS

Scroll naar boven