Grote Supermarkten Gaan Minder Vlees Verkopen

WhatsApp Image 2024 07 02 at 145034 2jpg

Er zijn aankondigingen gedaan door verschillende Nederlandse supermarktketens dat zij hun assortiment drastisch gaan veranderen in het voordeel van meer plantaardige producten. Dit geldt onder andere voor Picnic en Spar.

Deze koerswijziging is onderdeel van een bredere trend om minstens de helft van alle eiwitten in hun winkels van plantaardige origine te laten zijn vanaf volgend jaar. Hun ambitie is om dit percentage tegen 2030 te verhogen naar minstens 60 procent.

Deze verandering is een direct gevolg van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die ruim een jaar geleden van start is gegaan.

Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te moedigen meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere beweging richting duurzamere voedselkeuzes.

Buiten Picnic en Spar hebben ook grote namen zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij deze trend, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt vertegenwoordigen.

Er wordt gemeld dat Vomar op dit moment de enige grote supermarktketen is die nog niet deelneemt aan deze campagne, maar er is nog een mogelijkheid dat dit zal veranderen.

Naar verluidt analyseert Wakker Dier momenteel hun huidige positie en de verkoopcijfers van plantaardige producten voordat zij een definitieve beslissing nemen over deelname aan de campagne.

De recente ontwikkelingen in de supermarktbranche wijzen op een groeiende vraag van consumenten naar gezondere en meer duurzame voedingskeuzes.

De focus op het verhogen van het aandeel plantaardige eiwitten in de schappen is niet alleen een reactie op deze trend, maar ook een stap in de richting van het verminderen van de ecologische impact van de voedselproductie.


1. De keuze wordt gemaakt om meer focus te leggen op plantaardige producten door de twee ketens.
2. Het initiatief komt voort uit een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Deze grote ketens sluiten zich ook aan bij de trend van minder vlees in de schappen!
4. Verschillende winkelketens passen op ingrijpende wijze hun assortiment aan.
5. Een verschuiving van vlees naar meer plantaardige producten wordt steeds duidelijker.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven