Docente gebruikt genderfluide items: ‘Kinderen zijn helemaal klaar voor deze onderwerpen’

docent

In Los Angeles is Skye Tooley, een leerkracht die zichzelf identificeert als ’trans demi-boy non-binair’, bezig met het lesgeven aan haar vijfde klas op de Saturn Street Elementary School over genderidentiteit en voornaamwoorden.

docent

Tooley staat bekend om haar vernieuwende benadering van onderwijs, waarbij ze gebruikmaakt van knuffels, zoals een genderfluïde eenhoorn en een narwal, om ingewikkelde onderwerpen toegankelijk te maken voor jonge leerlingen.

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083521 1

Op TikTok geeft Tooley regelmatig uitleg over haar methoden en vertelt ze hoe ze haar leerlingen leert dat gender verder gaat dan de traditionele indeling van jongen en meisje.

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083521

Ze benadrukt dat er een breed spectrum aan genderidentiteiten bestaat en dat kinderen klaar zijn om deze onderwerpen te begrijpen.

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083520 1

“Dit is een lama-eenhoorn… ik vond het zo leuk om mijn kinderen deze lama-eenhoorn te laten noemen,” zegt Tooley in een van haar video’s. “We oefenen met voornaamwoorden met deze kleine lama.”

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083520

Volgens Tooley zijn kinderen veel ontvankelijker voor gesprekken over gender dan volwassenen. In haar klas gebruikt ze een flip-over om verschillende voornaamwoorden op te schrijven en bespreekt ze de betekenis ervan met haar leerlingen.

docent

Ze pleit ervoor dat meer basisscholen genderonderwijs in hun curriculum opnemen, omdat zij gelooft dat kinderen in staat zijn deze concepten te begrijpen en te accepteren.

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083521 1

Kinderen zijn helemaal klaar voor deze onderwerpen en zijn veel accepterender dan volwassenen als het gaat om het bespreken van gender,” legt ze uit. “Het is leeftijdsgebonden en passend bij hun ontwikkeling.”

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083521

Deze vooruitstrevende aanpak van Tooley vindt plaats in een tijd waarin er in de Verenigde Staten veel discussie is over de rol van scholen in het lesgeven over genderkwesties.

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083520 1

In sommige staten, zoals Florida, zijn er zelfs wetten ingevoerd die het onderwijs over seksuele voorkeuren en genderidentiteit beperken. Tooley probeert in haar klas een veilige en moedige ruimte te creëren voor haar leerlingen.

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083520

Op de website van de school omschrijft ze haar aanpak: “Ik streef ernaar om een veilige en uitdagende ruimte te creëren voor mijn leerlingen. We werken aan begrip, bias en privilege.” Ze moedigt haar leerlingen aan om vrijuit vragen te stellen en hun twijfels over gender te bespreken.

docent

De Saturn Street Elementary School voert ook een Rainbow Club-project uit, een club die lijkt op een Gay-Straight Alliance (GSA) voor basisschoolleerlingen.

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083521 1

Tooley legt uit dat deze club een geweldige manier is voor kinderen om te praten over verschillende identiteiten en hoe ze de LGBTQ+-gemeenschap kunnen steunen. “Zelfs als studenten zichzelf nog niet hebben geout, zijn ze enthousiast om te leren en anderen te helpen,” aldus Tooley.

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083521

Hoewel Tooley veel steun ontvangt van haar leerlingen en sommige ouders, zijn er ook critici die zich zorgen maken over het introduceren van dergelijke onderwerpen aan jonge kinderen.

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083520 1

Sommigen vragen zich af of kinderen op zo’n jonge leeftijd wel klaar zijn voor zulke complexe onderwerpen. Tooley weerlegt deze zorgen en stelt dat het belangrijk is om deze gesprekken juist nu te voeren, zodat kinderen respect en empathie ontwikkelen voor verschillende identiteiten.

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083520

Volgens Tooley is het binaire systeem rondom gender schadelijk voor de ontwikkeling van kinderen. “Alleen een paar mensen hebben er baat bij om de bestaande normen te handhaven.”

docent

”De meeste mensen worstelen om te conformeren aan deze sociale normen,” zegt ze. Ze voegt toe dat het essentieel is om op jonge leeftijd te beginnen met het bespreken van deze onderwerpen om schade te voorkomen.

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083521 1

Met haar innovatieve aanpak laat Tooley zien dat het mogelijk én noodzakelijk is om gender en identiteit in de klas te bespreken, om zo bij te dragen aan een inclusieve en accepterende samenleving.

WhatsApp Image 2024 10 07 at 083521
Scroll naar boven