Of het nu je hond of kat is, een huisdier hebben is gezellig, maar soms hebben ze medische zorg nodig. Maar wat zijn de kosten hiervan eigenlijk?
Uit onderzoek van huisdierenverzekeraar Figo blijkt dat Nederlandse huisdiereigenaren vaak niet goed op de hoogte zijn van deze kosten en hier een verkeerde inschatting van maken.
De geschatte kosten voor medische behandelingen bij de dierenarts worden door huisdiereigenaren vaak vijf tot zes keer te laag ingeschat vergeleken met de werkelijke prijs, wat soms voor verrassingen zorgt na een bezoek aan de dierenarts.
Sommige huisdiereigenaren besteden veel geld aan extraatjes voor hun huisdier, zoals verjaardagsfeestjes of consulten met een holistisch gedragscoach.
In situaties waar noodzakelijke zorg vereist is, blijkt de voorbereiding van eigenaren vaak minder optimaal te zijn. De werkelijke kosten van veterinaire zorg zijn niet altijd duidelijk voor veel huisdierbezitters.
Meer dan 70 procent van de eigenaren van honden en katten in Nederland is van mening dat hun geliefde huisdieren dezelfde zorg verdienen als zijzelf. Desondanks geeft 65 procent aan alleen een dierenarts te raadplegen als het echt noodzakelijk is.
Voornamelijk de hoge kosten vormen een drempel; meer dan 40 procent van de duizend deelnemers aan het onderzoek vindt de tarieven oneerlijk.
De gemiddelde medische uitgaven voor gezelschapsdieren zijn afgelopen jaar met 10 procent per behandeling gestegen, volgens DigiRedo.
De verwachtingen van eigenaren en de werkelijke kosten lopen vaak sterk uiteen. Zo denken kattenbezitters in Nederland dat een behandeling voor een gebroken pootje 347 euro kost, terwijl dit.
Tot wel 2000 euro kan de werkelijke prijs oplopen, afhankelijk van de complexiteit van de breuk.
Onder hondenbezitters geeft een op de vijf aan dat het bedrag van gemiddeld 1400 euro dat ze jaarlijks bereid zijn te betalen aan zorgkosten niet direct beschikbaar is.
Dit probleem wordt herkend door Pascale Fuchs, directeur van de Dierenartsen Spoed Telefoon. “Tijdens spoeddiensten is het opmerkelijk dat mensen vaak wachten met een bezoek aan de dierenarts vanwege de kosten. Uiteindelijk moeten ze dan gebruikmaken van spoedzorg, wat nog hogere kosten met zich meebrengt.”
Vanwege de hoge kosten heeft 14 procent van de hondenbezitters en 11 procent van de kattenbezitters in het verleden wel eens een medische behandeling voor hun huisdier uitgesteld.
Om deze kosten beter te kunnen dragen, kan het afsluiten van een verzekering voor je huisdier een oplossing bieden. Schattingen tonen aan dat 3 tot 8 procent van de Nederlandse huisdierbezitters een verzekering heeft.
Onderzoek heeft aangetoond dat 58 procent van de respondenten van mening is dat personen eerst een screening of test zouden moeten ondergaan voordat ze een huisdier aanschaffen.
Volgens meer dan de helft van de respondenten zou een screening ervoor zorgen dat potentiële huisdiereigenaren de zorg voor een huisdier aankunnen. Ook zijn zij van mening dat enkel personen die zich het financieel kunnen veroorloven, een huisdier zouden mogen nemen.
1. Onderzoek met verrassende uitslagen.
2. Huisdieren alleen voor mensen die zich het kunnen veroorloven.
3. Velen mensen kiezen ervoor om een bezoek uit te stellen.
4. We schatten de kosten 5 tot 6 keer lager in.
5. De kosten zijn voor velen niet meer op te brengen.