De familie Meiland, bekend van hun avonturen op televisie, is een van de meest besproken gezinnen in Nederland.
Echter, de liefde van het publiek lijkt te zijn afgekoeld, waarbij een aanzienlijk deel van hun kijkers verloren is gegaan ondanks dat ze in hun beginjaren op handen werden gedragen.
Dit wordt toegeschreven aan vermeend gescript en hysterisch gedrag van de familie, wat zou kunnen verklaren waarom mensen genoeg lijken te hebben van hen.
Recent zijn ze gezien tijdens het winkelen bij de Zaanse kampeerwinkel De Vrijbuiter, waar lokale media, waaronder De Orkaan, verslag van hebben uitgebracht.
In het bijzijn van hun camerateam waren de Meilandjes niet erg behulpzaam tegenover de journalisten.
Volgens hen werd de situatie strak geregisseerd, waarbij de familie continu aanwijzingen kreeg van de regie en eindredactie van SBS.
“Martien werd geleid door de medewerkers van SBS die zich moesten houden aan een vooraf bepaald scenario. Elk moment overlegde de regie en eindredactie over ‘wat er nog nodig was’. Desondanks moesten de Meilandjes zelf de benodigde items zoeken en aanschaffen.”
Toen er foto’s genomen werden door journalisten van De Orkaan, kregen zij commentaar van een lid van het SBS-team.
De reactie van De Orkaan was ironisch: “We enjoyed the spontaneity, maar helaas was de genegenheid niet wederzijds. Iemand in een spijkerjasje met een koptelefoon vertelde ons geen foto’s te plaatsen tot het programma uitgezonden wordt.“
Dit resulteerde in een sarcastische toon van De Orkaan, die de situatie als onvriendelijk beschreef.
Een beeld van een geïrriteerde Martien, kijkend naar een journalist van De Orkaan, werd gedeeld met een tekst die de familie Meiland niet positief belichtte.
1. Niets is wat het lijkt bij deze familie!
2. De journalist haalt meedogenloos hard uit naar de familie
3. De liefde bleek niet wederzijds te zijn!
4. Niet zo heel erg gek dat vele mensen Meiland moe zijn
5. Wat we dus niet zien op de televisie!