De betrouwbaarheid van fastfoodketens is normaliter vanzelfsprekend, maar recente onthullingen over McDonald’s hebben hier twijfel over gezaaid.
De consumenten vertrouwen erop dat ze krijgen waarvoor ze betalen, met in het achterhoofd dat de consument koning is en onder verschillende toezicht houdende instanties valt.
Echter, een recent incident in de bekende fastfoodketen McDonald’s in Tiel zet deze veronderstelling op losse schroeven.
Tijdens een radioshow op 3FM, gericht op bedrijfsgeheimen die worden onthuld door voormalige werknemers, deelde een onbekende beller genaamd ‘Anne’ een opvallend verhaal.
Anne deelde een incident bij de McDonald’s waar zij werkzaam was, waarin in september werd besloten om de traditionele McKroket te vervangen door een vegetarische versie.
Onder klanten ontstond commotie na de verandering waarbij vlees werd vervangen door een vegetarische optie.
Anne onthulde dat overgebleven vlees McKroketten heimelijk vermengd werden met de vegetarische versies. Ze verklaarde: “De manager zag het en keurde het goed.”
Reacties op deze onthulling kwamen van verschillende kanten, waaronder radio-dj’s en sociale media, waar luisteraars bezorgdheid uitten over allergierisico’s en de angst van vegetariërs om onbedoeld vlees te consumeren.
Het hoofdkantoor van McDonald’s kreeg snel lucht van deze claim. Een woordvoerder van de keten reageerde met verbazing en scepticisme:
“Het is moeilijk voor te stellen,” werd opgemerkt dat er geen bevestiging kon worden gevonden voor de beweringen betreffende de vleeskroketten op basis van inkoop- en verkoopcijfers.
Of Anne’s beweringen waar zijn, kan niet met zekerheid worden gezegd, maar het incident heeft zeker veel aandacht getrokken en discussie op gang gebracht over de praktijken binnen fastfoodketens.
Er is een fragment van de show beschikbaar voor diegene die het willen beluisteren en bekijken.