Fabrikanten misleiden consumenten: Beknibbelflatie is nieuw fenomeen!

Nieuw fenomeen in comsumentenwereld: Misleiding naar klant door beknibbelinflatie!

Er is recentelijk een nieuwe term opgedoken in de consumentenwereld, namelijk ‘beknibbelflatie’.

Dit concept volgt op eerdere trends zoals ‘graaiflatie’ en ‘krimpflatie’, die beiden wijzen op manieren waarop fabrikanten consumenten misleiden.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden!

Graaiflatie is inmiddels een bekend fenomeen waarbij productprijzen stiekem worden verhoogd tijdens een crisis.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten: Controleer je bon!

Er is echter ook krimpflatie, waarbij de hoeveelheid product in een verpakking vermindert terwijl de prijs gelijk blijft. De Telegraaf meldt nu een derde methode: beknibbelflatie.

Fabrikanten bezuinigen hierbij op kostbare ingrediënten zonder de prijs van het product te verlagen, wat consumenten misleidt.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden!

Onderzoek in Engeland toont aan dat deze praktijk al veel wordt toegepast, wat resulteert in verrassende uitkomsten.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten: Controleer je bon!

Voorbeelden hiervan zijn lasagnemaaltijden met minder gehakt, guacamole met minder avocado en roomboter met een lager botergehalte.

Een opvallend voorbeeld is de ‘clottedDe kenmerkende dikke room is vervangen door slagroom in deze versie van ‘cream pudding’, zonder dat de productnaam veranderd is.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden!

Consumenten raken hierdoor in de war en denken dat ze hetzelfde product kopen.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten: Controleer je bon!

Fabrikanten verdedigen deze aanpak door te wijzen op de hoge kosten waarmee ze te maken hebben. Ze stellen dat dit bijdraagt aan het ‘betaalbaar’ houden van boodschappen.


Er wordt zelfs door sommige fabrikanten beweerd dat deze aanpassingen de smaak of de gezondheid zouden verbeteren, waardoor consumenten er de voorkeur aan geven.

Scroll naar boven