Vijf signalen die een Omega 3 tekort aanwijzen.(1 minuut lezen)

Vijf signalen die een Omega 3 tekort aanwijzen.(1 minuut lezen)

30 juli 2021 Uit Door Vrouwen Stuff

Indien je niet genoeg van een bepaalde vitamine binnenkrijgt, dan laat jouw lichaam dat op een slimme manier blijken. Onderstaande symptomen duiden op een Omega 3 tekort:

Omega 3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigd vetten en deze passen in een gezond voedingspatroon. Zo beschermen deze vetzuren jouw lichaam tegen hart- en vaatziekten. Vette vis, maar ook schaal- en schelpdieren zitten boordevol Omega 3 vetzuren, maar ook plantaardige oliën zoals lijnzaadolie.

Vijf signalen dat je een tekort hebt aan Omega 3

Goed om te weten: Onderstaande symptomen kunnen een Omega 3 tekort aanduiden, maar dat hoeft niet per se. Indien je meerdere symptomen kunt aftikken dan is een tekort hoogstwaarschijnlijk. Voor de zekerheid kun je altijd even langs de huisarts gaan.

  1. Dunner wordend haar
    Een tekort aan Omega 3 kan ervoor zorgen dat de haar dunner wordt en afbreekt. Merk je dat jouw volle bos steeds minder wordt en gepaard gaat met gespleten punten? Dan kan een Omega 3 supplement uitkomst bieden.
  2. Hersenmist
    Weleens gehoord van “brain fog”? De beste omschrijving hiervoor is dat je veel last hebt van concentratieproblemen en vergeetachtigheid. “Some clues that you are not getting enough omega-3s include difficulty concentrating or memory issues,” vertelt diëtist Maya Feller aan Well+Good. Op latere leeftijd wordt een tekort gelinkt aan dementie en Alzheimer.
  3. Vermoeid
    Heb je de laatste tijd last van extreme vermoeidheid? Dit is een symptoom van een tekort aan deze vetzuren.
  4. Een droge en doffe huid
    Niet alleen kan jouw haren droog en dunner worden, maar ook de huid kan het zwaar te verduren krijgen bij een tekort aan Omega 3. Evenals oneffenheden en huidirritatie.

Omega 3-vetten zorgen ervoor dat jouw huid beter vocht vasthoudt. Jouw huid kan alsnog uitdrogen met een tekort als je voldoende water drinkt. De huid kan het vocht namelijk niet vasthouden.

  1. Ogen
    In een onderzoek die is uitgevoerd door Amerikanen is aangetoond dat een hoog omega 3-gehalte kan zorgen voor 17% minder droge ogen. Heb je last van droge ogen? Dan kan een Omega 3 supplement uitkomst bieden.