De uren slaap vóór middernacht tellen dubbel, dit is waarom.(2 minuten lezen)

De uren slaap vóór middernacht tellen dubbel, dit is waarom.(2 minuten lezen)

30 juli 2021 Uit Door Vrouwen Stuff

Er wordt gezegd dat de uren vóór middernacht dubbel tellen. Slaap je vóór middernacht, dan ben je vaak beter uitgerust wakker in de ochtend dan dat je laat in de avond slaapt. Is dat een mythe of is er toch iets van waar?

Klopt dit wel of niet?
Dr Dr Guy Meadows is een slaap expert en legde aan Glamour uit hoe het precies zit.

Volgens deze arts klopt er toch wel iets van deze theorie. Dat heeft te maken met het moment dat je van nature slaperig voelt. Het moment dat je gaat slapen heeft invloed op jouw nachtrust, evenals jouw slaapcyclus en of je een ochtend-of avondmens bent. Leeftijd en gezondheid spelen ook een rol.

Zijn uitleg in het Engels: “Humans are designed to sleep at night, but the exact timing of sleep varies from one person to another depending on our genetics. Whilst many of us benefit from going to bed before midnight, research suggests that around 28% of us have what is known as a ‘delayed sleep phase’, meaning we naturally feel like going to bed later and waking up later. For these so-called ‘evening types’ or ‘owls’, choosing to sleep according to their natural ‘later’ sleep timing works best.”

Juiste moment om te slapen
De juiste moment om te gaan slapen is het moment dat jouw lichaam dat aangeeft. Vaak is het zodra het donker wordt. Maar waarom? De arts vertelt: “The light-dark cycle is connected to the sleep-wake cycle. Light is the signal for wakefulness and darkness is for sleep. The amount of light in the environment is detected by light-sensitive cells in the eyes; this signals to our brain’s internal body clock that it needs to be awake or asleep. For example, the detection of darkness triggers the body clock to stimulate the pineal gland to release the sleep promoting hormone melatonin, preparing the mind and body for sleep.” Dat is nu ook weer duidelijk.

Het beste tijdstip om te gaan slapen is zodra je slaperig begint te worden. De eerste uren slaap zijn belangrijk, forceer jezelf dus niet om wakker te blijven als het niet nodig is. Indien je een echte “nachtuil” bent, dan is deze regel niet van toepassing op jou. Anders klopt het dat de uren slaap vóór middernacht het belangrijkst zijn.