Wat voor veel mensen begint als een onschuldige fietstocht naar werk of supermarkt, eindigt steeds vaker met een boete van 50 euro. Niet omdat er gevaarlijk gedrag is vertoond, maar omdat iemand kort over het trottoir fietst.
Vooral in drukke steden zien mensen handhavers vaker opduiken bij plekken waar stoepen en wegen elkaar kruisen. En dat zorgt voor frustratie.
In sommige gevallen staan boa’s verdekt opgesteld — achter muren of hoeken — en stappen ze pas naar voren zodra iemand het trottoir op rijdt.
Dan volgt de boete meteen, zonder voorafgaande waarschuwing of gesprek. Ook oudere mensen blijven niet buiten schot.
Een voorbeeld dat veel mensen raakte, was dat van een 80-jarige vrouw die een boete kreeg voor een paar meter fietsen op de stoep.
De situatie leek onschuldig: ze reed rustig, hinderde niemand en leek juist kwetsbaar. Toch kreeg ze een bekeuring, wat leidde tot verontwaardigde reacties online.
“Dit voelt niet als bescherming, dit voelt als straffen om het straffen,” schreef iemand op sociale media. Volgens de regels is fietsen op de stoep verboden.
Voor fietsers geldt een boete van 50 euro, voor brommers en snorfietsen zelfs 90 euro. Maar de manier waarop dit wordt gehandhaafd roept vragen op.
Veel mensen begrijpen dat stoepen bedoeld zijn voor voetgangers, maar vragen zich af of een waarschuwing niet beter op zijn plaats is in gevallen waarin er geen gevaar wordt veroorzaakt.
Het probleem zit hem volgens veel mensen niet alleen in de regels, maar in de manier van handhaven. Boa’s zijn vaak niet zichtbaar aanwezig, maar wachten op een overtreding om dan ineens op te treden.
Dit voelt voor veel mensen niet als toezicht, maar als een valstrik. “Je hebt het idee dat je gepakt moet worden, in plaats van geholpen,” klinkt het in reacties.
Daarmee staat ook het vertrouwen in de regels en in de handhavers onder druk. De meeste mensen willen zich best aan de regels houden, zeggen ze, maar dan moet de aanpak wel eerlijk aanvoelen.
Niet ieder foutje hoeft meteen een boete te betekenen. Een korte uitleg of een waarschuwing kan in veel gevallen meer effect hebben.
Verkeersveiligheid blijft belangrijk, zeker in drukke steden. Maar dat kan volgens veel mensen ook met begrip en duidelijke communicatie.
Handhavers die zichtbaar aanwezig zijn en in gesprek gaan, maken volgens hen meer verschil dan boetes uitdelen zonder toelichting.
Niemand is perfect, en in het verkeer maakt iedereen weleens een inschattingsfout. In plaats van direct een financiële straf, hopen veel mensen op een aanpak die menselijker voelt. Boetes zouden het laatste redmiddel moeten zijn — niet het eerste middel dat wordt ingezet.