Diverse Nederlandse supermarktketens kondigen aan dat zij hun assortiment drastisch zullen aanpassen, met een focus op meer plantaardige producten. Onder hen bevinden zich Picnic en Spar.
Deze verandering is onderdeel van een bredere beweging waarbij minstens de helft van alle eiwitten van plantaardige oorsprong zal zijn in hun winkels vanaf volgend jaar. Hun doel is om dit percentage tegen 2030 te verhogen naar minstens 60 procent.
Deze verschuiving is het resultaat van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die meer dan een jaar geleden van start ging.
Wakker Dier zet zich in om supermarkten aan te moedigen om meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere beweging naar duurzamere voedselkeuzes.
Naast Picnic en Spar hebben ook grote namen zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij deze beweging, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt vertegenwoordigen.
1. Veranderingen in productaanbod van grote supermarktketens.
2. Het resultaat van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Streven naar verminderde vleesconsumptie bij deze ketens.
4. Aanpassingen aan assortiment door meerdere supermarktketens.
5. Toename van plantaardige producten en afname van vleesproducten in de schappen.