Korte vluchten: Vluchten onder de 500 kilometer moeten verboden worden!

ch 1jpg

Er wordt momenteel veel gediscussieerd over korte vluchten van minder dan 500 kilometer. Er is een groeiende groep mensen die van mening is dat het onaanvaardbaar is om voor dit soort afstanden te vliegen.

Ondanks deze discussie blijven luchtvaartmaatschappijen dergelijke vluchten aanbieden, zoals de recent gelanceerde route van Rotterdam naar Luxemburg. Passagiers kunnen nu vijf keer per week tussen deze steden vliegen, vanaf eind oktober.

De afstand tussen deze steden is minder dan 300 kilometer, met een vluchtduur van slechts 65 minuten. Ter vergelijking: een autorit duurt ongeveer 4,5 uur en een treinreis meer dan 5,5 uur.

Expert op het gebied van luchtvaart, Joris Melkert van de TU Delft, benadrukt dat vluchten over afstanden van minder dan 500 kilometer eigenlijk niet meer te rechtvaardigen zijn.

Volgens hem zouden voor dergelijke korte afstanden de bus, auto of trein moeten worden geprefereerd. Dit roept de vraag op of korte vluchten over minder dan 500 kilometer zouden moeten worden verboden.

In the absence of reliable and fast international train connections, it might be considered to permit these flights only.

The environmental impact of short-haul flights is significant. Aircraft emit a large amount of CO2, contributing to climate change. Reducing short-haul flights could help decrease emissions.

Furthermore, there is an increasing number of high-speed rail connections that can offer a viable alternative. Train journeys are often more comfortable and environmentally friendly compared to flying.

Yet, a vast number of people still opt for air travel on short distances due to speed and convenience.

Is a 65-minute flight more appealing than a 4.5-hour drive or a train journey of over 5.5 hours? But is the convenience of flying worth the additional environmental burden?

Bij de afweging van korteafstandsvluchten kan het stimuleren van alternatieve vervoersmiddelen van belang zijn.

Goed ontwikkelde treinverbindingen kunnen een aantrekkelijk alternatief vormen voor korteafstandsvluchten. Daarnaast draagt het optimaliseren van bus- en autoverkeer bij aan het verminderen van de noodzaak voor dergelijke vluchten.

Er wordt momenteel uitgebreid gediscussieerd over korteafstandsvluchten. Een groeiend aantal mensen is van mening dat het maken van vluchten over korte afstanden tegenwoordig een punt van discussie is.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven